Bielkoviny

Bielkoviny sú asi najdôležitejšou stavebnou látkou nášho tela. Zúčastňujú sa na látkovej premene, podieľajú sa na stavbe nášho tela, na obnove a správnom fungovaní všetkých živých buniek.

Telo si bielkoviny vytvára samo z aminokyselín. Neesenciálne aminokyseliny si telo vie vytvoriť. Esenciálne aminokyseliny si ale vytvoriť nevie, a preto ich treba dodať stravou. Po tom, ako do tela prijmeme bielkoviny, sa pomocou trávenia rozkladajú na aminokyseliny. Aminokyseliny sa následne vstrebávajú a využívajú sa na tvorbu iných telových bielkovín. Keď do nášho tela dostaneme každý deň potrebné množstvo bielkovín, tento cyklus bude fungovať tak, ako má.

[wbc_heading tag=“div“ heading_style=“heading-2″ title=“Denná odporúčaná dávka bielkovín je 1g – 2g na 1 kg telesnej hmotnosti. Pri intenzívnejšej obnove svalového tkaniva je to od 2,0 g až 2,2 g na 1kg telesnej hmotnosti na deň. Väčšie množstvo by už zaťažovalo trávenie a metabolizmus.“ font_size=“20″]

Živočíšne bielkoviny nájdeme v mäse, rybách, vajciach, mlieku, mliečnych výrobkoch. Rastlinné v strukovinách, obilninách, semienkach a v orieškoch. V jednom vajíčku sa nachádza 6 g bielkovín. Ak vypijete 250 ml sójového mlieka, získate 6 g bielkovín. A čo ďalšie potraviny? Vybrali sme niekoľko potravín na porovnanie.

100g

  • Obsah bielkovín v gramoch